Nikotinizmus (závislosť od nikotínu)

18.02.2024

Garant MUDr. Kristína Drugová MUDr. Kristína Drugová

Závislosť od nikotínu nastáva, keď potrebujete nikotín a nemôžete ho prestať používať. Nikotín je chemická látka v tabaku, ktorá sťažuje odvykanie od fajčenia. Nikotín vytvára príjemné účinky v mozgu, ale tieto účinky sú len dočasné. 

Čím viac fajčíte, tým viac nikotínu potrebujete, aby ste sa cítili dobre. Keď sa pokúšate prestať, zažívate nepríjemné psychické a fyzické zmeny. Toto sú príznaky abstinencie od nikotínu. Bez ohľadu na to, ako dlho ste fajčili, zastavenie môže zlepšiť vaše zdravie. Nie je to ľahké, ale môžete sa zbaviť závislosti od nikotínu. Existuje mnoho účinných liečebných postupov. Požiadajte o pomoc svojho lekára.

Prejavy 

U niektorých ľudí môže užívanie akéhokoľvek množstva tabaku rýchlo viesť k závislosti na nikotíne. Medzi príznaky, že môžete byť závislý, patria:

  • Nemôžete prestať fajčiť - urobili ste jeden alebo viac vážnych, ale neúspešných pokusov zastaviť.
  • Keď sa pokúšate prestať, máte abstinenčné príznaky - vaše pokusy prestať spôsobili fyzické príznaky a symptómy súvisiace s náladou, ako sú silné túžby, úzkosť, podráždenosť, nepokoj, ťažkosti s koncentráciou, depresívna nálada, frustrácia, hnev, zvýšený hlad, nespavosť, zápcha alebo hnačka.
  • Aj napriek zdravotným problémom neprestávate fajčiť - aj keď sa u vás objavili zdravotné problémy s pľúcami alebo so srdcom, nedokázali ste prestať fajčiť.
  • Vzdáte sa spoločenských aktivít - môžete prestať chodiť do nefajčiarskych reštaurácií alebo sa prestať stýkať s rodinou či priateľmi, pretože v týchto situáciách nemôžete fajčiť.

Príčiny

Nikotín je chemická látka v tabaku, ktorá spôsobuje závislosť. Nikotín sa dostane do mozgu v priebehu niekoľkých sekúnd po vdýchnutí. V mozgu nikotín zvyšuje uvoľňovanie mozgových chemikálií nazývaných neurotransmitery, ktoré pomáhajú regulovať náladu a správanie.

Dopamín, jeden z týchto neurotransmiterov, sa uvoľňuje v centre odmeňovania v mozgu a spôsobuje pocity potešenia a zlepšenie nálady. Čím viac fajčíte, tým viac nikotínu potrebujete, aby ste sa cítili dobre. Nikotín sa rýchlo stane súčasťou vašej každodennej rutiny a prepletie sa s vašimi zvykmi a pocitmi. Aby ste prekonali svoju závislosť od nikotínu, musíte si uvedomiť svoje spúšťače a vytvoriť si plán, ako sa s nimi vysporiadať.

Bežné situácie, ktoré vyvolávajú nutkanie fajčiť, zahŕňajú: 

  • Pitie kávy alebo prestávky v práci.
  • Telefonovanie.
  • Pitie alkoholu.
  • Šoférovanie auta.
  • Trávenie času s priateľmi.

Rizikové faktory 

Každému, kto fajčí alebo užíva iné formy tabaku, hrozí, že sa stane závislým. Medzi faktory, ktoré ovplyvňujú, kto bude fajčiť, patria:

  • Vek - väčšina ľudí začína fajčiť počas detstva alebo dospievania. Čím mladší ste, keď začnete fajčiť, tým väčšia je šanca, že sa stanete závislým.
  • Genetická predispozícia - pravdepodobnosť, že začnete fajčiť a budete fajčiť, môže byť čiastočne zdedená. Genetické faktory môžu ovplyvniť, ako receptory na povrchu nervových buniek vášho mozgu reagujú na vysoké dávky nikotínu dodávaného cigaretami.
  • Rodičia a rovesníci - deti, ktoré vyrastajú s rodičmi, ktorí fajčia, sa s väčšou pravdepodobnosťou stanú fajčiarmi. S väčšou pravdepodobnosťou to vyskúšajú aj deti s kamarátmi, ktorí fajčia.
  • Depresia alebo iná duševná choroba - mnohé štúdie poukazujú na súvislosť medzi depresiou a fajčením. Ľudia, ktorí majú depresiu, schizofréniu, posttraumatickú stresovú poruchu alebo iné formy duševných chorôb, sú častejšie fajčiarmi.
  • Užívanie iných návykových látok - ľudia, ktorí zneužívajú alkohol a nelegálne drogy, sú častejšie fajčiari.

Komplikácie 

Tabakový dym obsahuje viac ako 60 známych rakovinotvorných chemikálií a tisíce ďalších škodlivých látok. Dokonca aj "všetky prírodné" alebo bylinné cigarety majú škodlivé chemikálie.

Už určite viete, že ľudia, ktorí fajčia cigarety, majú oveľa väčšiu pravdepodobnosť vzniku a úmrtia na určité choroby ako ľudia, ktorí nefajčia. Možno si však neuvedomujete, koľko rôznych zdravotných problémov spôsobuje fajčenie:

  • Rakovina pľúc a ochorenie pľúc - fajčenie je hlavnou príčinou úmrtí na rakovinu pľúc. Okrem toho fajčenie spôsobuje pľúcne ochorenia, ako je emfyzém pľúc a chronická bronchitída. Fajčenie tiež zhoršuje astmu bronchiale.
  • Iné druhy nádorových ochorení - fajčenie zvyšuje riziko mnohých druhov rakoviny, vrátane rakoviny úst, hrdla (hltanu), pažeráka, hrtana, močového mechúra, pankreasu, obličiek, krčka maternice a niektorých typov leukémie. Celkovo fajčenie spôsobuje 30 % všetkých úmrtí na rakovinu.
  • Problémy so srdcom a obehovým systémom - fajčenie zvyšuje riziko úmrtia na ochorenie srdca a krvných ciev (kardiovaskulárne ochorenia) vrátane srdcového infarktu a mŕtvice. Ak máte ochorenie srdca alebo krvných ciev, ako je srdcové zlyhanie, fajčenie zhoršuje váš stav.
  • Diabetes mellitus -  fajčenie zvyšuje inzulínovú rezistenciu, čo môže pripraviť pôdu pre cukrovku 2. typu. Ak máte cukrovku, fajčenie môže urýchliť progresiu komplikácií, ako je ochorenie obličiek a problémy s očami.
  • Problémy s očami - fajčenie môže zvýšiť riziko vážnych očných problémov, ako je šedý zákal a strata zraku v dôsledku makulárnej degenerácie.
  • Neplodnosť a impotencia - fajčenie zvyšuje riziko zníženej plodnosti u žien a riziko impotencie u mužov.
  • Komplikácie počas tehotenstva - matky, ktoré fajčia počas tehotenstva, čelia vyššiemu riziku predčasného pôrodu a pôrodu detí s nižšou pôrodnou hmotnosťou.
  • Prechladnutie, chrípka a iné choroby - fajčiari sú náchylnejší na infekcie dýchacích ciest, ako je prechladnutie, chrípka a bronchitída.
  • Ochorenie zubov a ďasien - fajčenie je spojené so zvýšeným rizikom vzniku zápalu ďasien a závažnou infekciou ďasien, ktorá môže zničiť podporný systém zubov (parodontitída).
  • Fajčenie predstavuje zdravotné riziká aj pre vaše okolie - nefajčiari manželia a partneri fajčiarov majú vyššie riziko rakoviny pľúc a srdcových chorôb v porovnaní s ľuďmi, ktorí nežijú s fajčiarom. Deti, ktorých rodičia fajčia, sú náchylnejšie na zhoršenie astmy, ušných infekcií a prechladnutí.

Prevencia 

Najlepším spôsobom, ako zabrániť závislosti od nikotínu, je v prvom rade neužívať žiadne tabakové výrobky. Najlepší spôsob, ako zabrániť deťom vo fajčení, je nefajčiť sami. Výskum ukázal, že deti, ktorých rodičia nefajčia alebo ktoré úspešne prestali fajčiť, majú oveľa menšiu pravdepodobnosť, že začnú fajčiť.

Diagnostika 

Lekár vám môže klásť otázky alebo vás môže požiadať o vyplnenie dotazníka, aby zistil, nakoľko ste závislý od nikotínu. Poznanie vášho stupňa závislosti pomôže lekárovi určiť pre  správny plán liečby. Ochorenie spadá od odboru psychiatrie a často krát sa ním špecializuje aj špecialista na závislosti. Čím viac cigariet vyfajčíte každý deň a čím skôr fajčíte po prebudení, tým viac ste závislí. 

Liečba 

Ako väčšina fajčiarov, aj vy ste pravdepodobne urobili aspoň jeden vážny pokus prestať. Je však zriedkavé prestať fajčiť na prvý pokus - najmä ak sa to pokúšate urobiť bez pomoci. Je oveľa pravdepodobnejšie, že budete môcť prestať fajčiť, ak budete používať lieky a poradenstvo, ktoré sa ukázali ako účinné, najmä ak sa vykonávajú v kombinácii.

Lieky

Niektoré produkty na odvykanie od fajčenia sú známe ako náhradná nikotínová terapia, pretože obsahujú rôzne množstvá nikotínu. Niektoré z týchto nikotínových náhradných terapií vyžadujú predpis, iné však nie. Existujú dva schválené lieky na odvykanie od fajčenia, ktoré neobsahujú nikotín, a oba sú dostupné len na lekársky predpis. 

Ktorýkoľvek z týchto produktov môže pomôcť znížiť túžbu po nikotíne a abstinenčné príznaky – čím sa zvyšuje pravdepodobnosť, že definitívne prestanete fajčiť. Ak použijete viac ako jeden, môžete dosiahnuť lepšie výsledky.

Aj keď si niektoré produkty na odvykanie od fajčenia môžete kúpiť bez lekárskeho predpisu, je dobré sa najskôr porozprávať so svojím lekárom. Spoločne môžete preskúmať, ktoré produkty môžu byť pre vás vhodné, kedy ich začať užívať a aké sú možné vedľajšie účinky.

Poradenstvo

Lieky vám pomôžu vyrovnať sa s abstinenčnými príznakmi a s chuťou do jedla, zatiaľ čo behaviorálna liečbavám pomôže rozvíjať zručnosti, ktoré potrebujete, aby ste sa navždy vzdali tabaku. Čím viac času strávite s poradcom, tým lepšie budú výsledky liečby. 

Počas individuálneho alebo skupinového poradenstva sa naučíte techniky, ktoré vám pomôžu prestať fajčiť. Mnohé nemocnice, plány zdravotnej starostlivosti, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zamestnávatelia ponúkajú liečebné programy. 

Metódy, ktorým sa treba vyhnúť

Elektronické cigarety (e-cigarety) sa nepreukázali ako bezpečné, ani nie sú účinnejšie v pomoci ľuďom prestať fajčiť ako nikotínové náhradné lieky. V skutočnosti veľa ľudí, ktorí používajú elektronické cigarety, aby prestali fajčiť, zisťuje, že namiesto toho, aby prestali fajčiť, používajú oba produkty. 

Nie je dobrý nápad nahradiť fajčenie iným druhom tabaku. Tabak v akejkoľvek forme nie je bezpečný. Vyhnite sa týmto produktom: 

  • Rozpustné tabakové výrobky.

  • Bezdymový tabak.

  • Nikotínové lízanky a balzamy.

  • Cigary a fajky.

  • Vodné fajky.

  • Žuvací tabak.