Návaly tepla

Nával tepla je náhly pocit tepla, ktorý je intenzívny najmä na tvári, krku a hrudníku. Môže ho sprevádzať začervenanie kože a potenie. Pocit tepla môže byť následne vystriedaný pocitom chladu. Návaly sa vyskytujú nie len počas dňa, ale aj v noci a môžu narúšať spánok. Vznikajú v období nazývanom perimenopauza, čo je obdobie v živote ženy, počas ktorého sa menštruačný cyklus stáva nepravidelným až úplne vymizne. Menopauza potom označuje stav, keď ubehlo 12 mesiacov od poslednej menštruácie. Vek, v ktorom menopauza nastane, je individuálny, ale obvykle to je medzi 40 až 50 rokom života.

Prejavy

  • Náhly pocit tepla v oblasti hrudníka, krku a tvári
  • Začervenania, škvrnitý vzhľad kože 
  • Pocit búšenia srdca
  • Zvýšené potenie
  • Pocit chladu po ústupe návalu tepla
  • Pocity úzkosti

Frekvencia a intenzita návalov tepla je veľmi rôzna. Jedna epizóda môže trvať 1 –  2 minúty, ale aj niekoľko minút. Návaly môžu byť mierne alebo až také intenzívne, že narúšajú každodenné aktivity. Môžu sa vyskytnúť kedykoľvek počas dňa alebo noci. Nočné návaly tepla môžu narúšať spánok a spôsobovať dlhodobé poruchy spánku, ako sú napríklad problém so zaspávaním alebo nočné budenie.. Dĺžka pretrvávania návalov tepla je rôzna a môžu pretrvávať aj niekoľko rokov. 

Faktory, ktoré môžu viesť k vzniku návalu tepla:

  • Teplé počasie
  • Fajčenie 
  • Kofeín 
  • Alkohol 
  • Pikantné jedlá 
  • Tesné oblečenie 
  • Stres 

Obmedzenie týchto vplyvov môže znížiť frekvenciu vzniku návalov tepla. 

Príčiny 

Návaly tepla sú spôsobené zmenou hladín hormónov pred, počas a po menopauze. Presný mechanizmus, ako hormonálne zmeny spôsobujú návaly tepla, nie je známy. Za reguláciu telesnej teploty je zodpovedná podmozgová žľaza, v ktorej sa nachádza takzvaný centrálny termostat ľudského tela. Je to centrum, ktoré reaguje na zmenu teploty tela, ale aj prostredia a v závislosti od toho mení telesnú teplotu. V období perimenopauzy dochádza k postupnej poklese hladiny hormónu estrogén. Predpokladá sa, že  takto znížená hladina estrogénu  pôsobí na termostat ľudského tela, v dôsledku čoho sa stáva citlivejším aj na mierne zmeny telesnej teploty. Termoregulačné centrum podmozgovej žľazy nesprávne vyhodnotí situáciu a myslí si, že je telo príliš horúce. Následne spustí reťazec udalostí, počas ktorého sa snaží organizmus zbaviť prebytočného tepla, čo sa prejaví vznikom návalu tepla s následným potením, ktorého cieľom je ochladiť organizmus. 

Inou príčinou vzniku návalov tepla a nočného potenia môžu byť vedľajšie účinky liekov, problémy so štítnou žľazou, nádorové ochorenia.

Diagnostika       

Návaly tepla predstavujú diagnózu, ktorá sa určuje na základe symptómov a určí ju gynekológ. V prípade podozrenia, že by mohlo ísť o inú príčinu, môže lekár odporučiť ďalšie vyšetrenia. Základnými vyšetreniami, ktoré často lekára nasmerujú je krvný obraz a vyšetrenie hormónov štítnej žľazy. Ďalej možno siahnuť po zobrazovacích vyšetreniach, ako ultrasonografia, magnetická rezonancia (MR), počítačová tomografia (CT).  Pomôžu pri vyhľadávaní ložísk štítnej žľazy, ktoré produkujú zvýšené množstvá jej hormónov, alebo aj nádorových procesov. 

Liečba 

Najúčinnejším spôsobom, ako zmierniť prejavy návalov tepla, je hormonálna substitučná terapia. Spočíva v užívaní prípravkov estrogénu, alebo kombinácie estrogénu a progesterónu. Hormonálnu terapiu sprevádzajú mnohé riziká a je prísne závislá od indikácie lekára, ktorý musí zvážiť všetky benefity a riziká. Medzi jej komplikácie patrí zvýšené riziko vzniku krvných zrazenín (trombov), nádorov závislých od estrogénu (karcinóm prsníka, endometria), alebo menej závažné komplikácie, ako zmeny nálad, bolesti hlavy, vaginálne krvácanie. Ďalšou možnosťou je nehormonálna terapia, pri ktorej sa využívajú lieky zo skupiny antidepresív, anxiolytík alebo aj rôzne výživové doplnky. 

Prevencia

Zmeny životného štýlu môžu  priaznivo ovplyvniť počet a závažnosť návalov tepla. Obliekanie vo vrstvách, znižovanie teploty v domácnosti, používanie ventilátora a pitie studených nápojov sú malé zmeny, ktoré môžu tiež pomôcť. Nadváha môže tiež ovplyvňovať intenzitu návalov, a preto pozitívny efekt často prináša redukcia hmotnosti. Dokonca aj samotné cvičenie môže viesť k ich zmierneniu. Zanechanie fajčenia a nikotínových výrobkov priaznivo ovplyvňuje nie len návaly tepla, ale aj redukuje kardiovaskulárne rizikám spojené s obdobím po menopauze. Rovnako treba zvážiť aj pitie alkoholu, nápojov s obsahom kofeínu či veľmi korenisté a pikantné jedlá, ktoré môžu viesť k vzniku návalu tepla.